Onderhoud

Zelf klussen

U mag uiteraard zelf onderhoud plegen of klussen in uw woning. U moet ons dan wel schriftelijk informeren over uw plannen. Soms heeft u namelijk toestemming nodig. En soms heeft u zelfs (nadat wij schriftelijk toestemming hebben gegeven) recht op een vergoeding als u gaat verhuizen.
Voor het aanvragen van een Zelf Aangebrachte Voorziening kunt u het ZAV-formulier downloaden.

Reparatieverzoek

Moet er iets aan of in uw woning gerepareerd worden? Dien dan een reparatieverzoek in.
Helaas is het op dit moment niet mogelijk om via Mijn Thús-Portaal een reparatieverzoek in te plannen.
Dit kunt u telefonisch doen via het telefoonnummer 0800 55 11 511, keuze 1.

Serviceabonnement

Thús Wonen is verantwoordelijk voor het ‘groot onderhoud’ van uw woning, zoals buitenschilderwerk of dakbedekking. U moet zelf het ‘kleine onderhoud’ van uw woning regelen. Met het serviceabonnement heeft u daar echter ook geen omkijken meer naar, want voor maar € 5,08 per maand regelen wij alle kleine reparaties voor u!

Lees meer over het serviceabonnement en/of vul het aanvraagformulier in (pdf) of lees de algemene voorwaarden (pdf).

Wat doet u en wat doen wij?

In het overzicht 'Wie doet Wat' (pdf) vindt u een alfabetische lijst met onderhoudstaken die Thús Wonen uitvoert en taken die u zelf moet uitvoeren. Het overzicht laat ook zien welke reparaties binnen het serviceabonnement vallen.

Comfortverbetering

Soms is het mogelijk om tegen betaling extra voorzieningen in uw huurwoning aan te laten brengen. Voorzieningen zoals een cv-installatie, opknappen van douche, badkamer en/of toilet. Hiervoor bestaat een prijslijst (pdf) waarop de bedragen per maand staan vermeld. Een eventueel bedrag dat in de huur wordt opgenomen, blijft in de huur staan en wordt later niet meer verrekend en/of verwijderd. U wordt gevraagd hiervoor te tekenen zodat u zich hiervan bewust bent. De prijslijst wordt jaarlijks herzien omdat verschillende onderdelen kunnen wijzigen zoals de rentepercentages, de investeringsbedragen en afschrijvingstermijnen. Dit kan betekenen dat voor dezelfde verbetering na verloop van tijd een ander bedrag gevraagd wordt, dan bijvoorbeeld bij uw buren. Dit is iets wat wij niet kunnen voorkomen. Prijzen veranderen nu eenmaal in de loop van de tijd.
De mogelijkheden verschillen per woning. Neem contact met ons op om te bespreken wat er voor uw woning mogelijk is.

Planmatig onderhoud

Iedere woning heeft onderhoud nodig, zodat u prettig kunt blijven wonen. Wij zorgen ervoor dat uw woning goed onderhouden wordt. Als wij met een groep woningen aan de slag gaan, spreken we van planmatig onderhoud. Planmatig onderhoud is onder andere schilder- en voegwerk aan de buitenkant van de woningen, het herstellen van daken of het vervangen van dakbedekking. Gemiddeld wordt het (meeste) planmatig onderhoud om de zes jaar uitgevoerd. U ontvangt op tijd bericht als er werkzaamheden aan uw woning worden uitgevoerd.

Groot onderhoud

Bij het planmatig onderhoud willen we ook graag de kwaliteit verbeteren van een groot deel van onze woningen. Vaak gaat het hierbij om het opknappen van badkamers, keukens en toiletten en het uitvoeren van energetische maatregelen (zoals isolatie en dubbel glas). Bij groot onderhoud wordt geen huurverhoging gerekend.

Energielabel en Energieprestatie

Het energielabel of de ‘Energieprestatie’ geeft aan hoe energiezuinig de woning is. Een woning met het ‘A++-label’ of Energieprestatie ‘0’ is het energiezuinigst. Een G-label of Energieprestatie boven de 2,7 is het minst zuinig. Uw label is opgesteld door een erkende, gecertificeerde adviseur en is maximaal tien jaar geldig.

Wij willen de komende jaren zo veel mogelijk woningen naar een energielabel B of een energieprestatie lager dan 1,4 brengen. Wij vragen hier geen huurverhoging voor. Naast het verbeteren van het leefcomfort, zorgt de betere isolatie van de woning ook voor een besparing op de energielasten.

Na eventueel onderhoud dat van invloed is op de energiezuinigheid van uw woning, wordt een nieuwe, actuele Energieprestatie bepaald. Of de energieprestatie van uw woning invloed op de huurprijs heeft, kunt u lezen op de website van de overheid.

Inschrijven

Krijgt u hulp van een bepaalde instantie (zoals een bewindvoerder, het Leger des Heils, Wil, Talant, Zienn enz.)? Neem dan contact met ons op voor het maken van een kennismakingsgesprek, samen met uw begeleider.
Zonder dit kennismakingsgesprek wordt u geen woningaanbieding gedaan.

Denk u aan de inkomensgrenzen? Kijk hier voor meer informatie.
Als u een huurschuld heeft, kunnen we u geen woning definitief toewijzen.


Gelezen